неделя, 26 февруари 2012 г.

Бизнес помагало на българския предприемач - Част 3

3. Избор на предмет на дейност на предприятието





 Трябва да се избере:
+ В коя икономическа област ще работи предприятието (производство на основни суровини, стоки или услуги)
+Дали ще произвежда в една определена област или в различни.При малките и средни предприятия изборът силно се влияе от личните предпочитания и намерения на предприемача:
-          По какъв повод е решил да създаде предприятие (наследство, предложение на съдружник и др.)?
-          С кого предприемачът би искал да работи съвместно (приятел, роднина)?При големите предприятия изборът е налице, след:
 -          Интензивно проучване на пазара. Това включва оценка на цялостния инструментариум, свързан с пласмента (представяне на продукта, канали за реализация, ценова политика и др.)
-          Задълбочено изследване на всички основни въпроси, отнасящи се до функционирането на бъдещото предприятие. 
  • Избор на големина на предприятие Големината на предприятието се определя от предмета на дейност, броя на заетите и размера на капитала, с който разполага предприемача. 
  •  Избор на място на място на предприятието Добрият избор на място е решаващ за успеха или неуспеха на създаденото предприятие. Погрешни решения при избора на място трудно може да се преодолеят, тъй като:

+  Често се правят големи инвестиции, които са използваеми само за специален предмет на дейност на предприятието (халета с определена големина, специални машини и др.)
+ Обучават се човешки ресурси, които не желаят да напуснат областта и ще бъдат персонала на предприятието.Дългосрочният характер на вземането на решението относно мястото на предприятието налага много добре да се отчита комплексното влияние на всички фактори, които определят избора на неговото местоположение.Тези фактори се наричат фактори за избор на място и открояват предимствата, които едно място предлага за производство и пласмент пред друго. Те могат да бъдат класифицирани в три групи:

1.      Производство – суровини, енергия, човешки ресурси, недвижими имоти, околна среда
2.       Пласмент – купувач, конкуренция, натрупване
3.      Както производство, така и пласмента – транспортно положение, данъци, политическа сигурност 
  • Фактори, които оказват влияние върху избора на място: 

 1.      Суровини - Мястото се определя от находищата на суровини, когато:
+ Се преработват материали, които в процеса на производството губят голяма част от теглото си, тъй като транспортът на по-лекия краен продукт е по-евтин от транспорта на тежките суровини;
+Се преработват материали, които в суровинно състояние лесно се развалят.
2.       Енергия  - Енергийната организация е играла важна роля в миналото, но днес енергията се транспортира лесно и евтино  под формата на електрически ток, нефт, природен газ.
3.       Работна сила - В областите с по-малка гъстота на предприятието често е възможно разкриването на работни места с по-ниско заплащане. Проблемът с недостига на работна сила частично може да се реши чрез:
+  назначаване на чужди граждани;
+  приходящи работници;
избор на общини с ниски местни данъци и др.
4.       Недвижими имоти - С нарастващата индустриализация на икономиката става все по-трудно да се закупят необходимите недвижими имоти на приемлива цена. Бъдещите разширения на дейността трябва да се съобразят с размера на необходимите недвижими имоти. Високите им цени за всеки квадратен метър в гъсто населените центрове, водят до оформянето на нови промишлени области. По правило това се отнася за области, които по-рано са били използвани са селскостопански цели и са се намирали далече от енергийните източници, работната сила и транспортните връзки.
5.       Изисквания за опазване на околната среда - Създаването на нови индустриални предприятия и разширяването на съществуващите води до възникване на проблеми, свързани с опазване на околната среда. Всяко предприятие се подлага на оценка по опазване и възстановяване на околната среда с по-важни компоненти. Например:
строителни предписания  (ограничаване на височината на постройката, предписания за формите на строеж като фасади и покриви и др.);
предписания за отделяне на газове в атмосферата; 
 предписания за пречистване на отпадните води.Тези условия често водят до увеличаване на разходите. Това е причината, поради която много предприятия избират райони, в които тези изисквания за опазване на околната среда не са още толкова строги или не се съблюдават строго. Това води до замърсяване на други места за отдих, а като последица и до остри екологични проблеми.
6.       Пласмент - Търговците на дребно избират преди всичко места, които са близо до купувачите:
 канцеларски материали – близо до училища и университети;
 хранителни стоки – в жилищни райони
“Бърза закуска” – до гарите, спортните площадки, спирките на градския транспорт, кината и др.
7.      Транспортно осигуряване и транспортни разходи - Транспортното осигуряване и транспортните разходи играят важна, както за производството, така и за пласмента
8.       Данъчно облагане и субсидии - Различното данъчно облагане на оборота, печалбата и имуществото в отделните страни играе голяма роля, особено при избора на място на международното предприятие. При създаване на нови предприятия някои държави предлагат освобождаване от данъци или тяхното понижаване, за да създадат допълнителни работни места, или да се подобри икономическата структура на страната, респективно на отделен регион
9.       Политическа сигурност - При създаването на многонационално предприятие се отчита политическата сигурност и стабилност на страната, в която то ще се изгражда. Преди всичко трябва да се предотврати:
 опасността от одържавяване;
 опасността трансферът на печалбата да се възпрепятства от промяната на валутните условия.Ето защо, частните предприятия насочват създаването на свои филиали в страната с относително висока политическа и икономическа стабилност.
10.   Специални изисквания - В отделните браншове решението за избор на място да се обуславя и от някои специални изисквания: качество на водата за пивоварните, липса на прах при производството на филми, чипове, оптика и др.
11.  Оценка на информацията - Решаваща роля при избора на място има задълбочената оценка на информацията, с която предприятието разполага и която може да бъде измерена в пари или не само в пари.В пари се оценяват:
+  Инвестиционните разходи;
+  Транспортните разходи;
+  Енергийните разходи;
+   Работните заплати.Не само в пари се оценяват:
+   Надеждността на работната сила;
+   Готовността за кооперация с местната община;
+   Сигурност на информацията 

ОБЪРНЕТЕ ВНИМАНИЕ:
Развитието на предприятието може да се прогнозира с краткосрочна или средносрочна вероятност (повишаване на цените на енергията, транспортните разходи, работните заплати и др).Решенията за избор на място са повече от дългосрочно естество, поради което те са в много силна зависимост от риска на предприятието.Факторите за избор на място може да се променят неблагоприятно по време на планирането и строежа.Информация и компетентно мнение при избора на място могат да се получат чрез:
+  Областните и общински управи;
+  Търговските камари;
+  Частните агенции за консултации. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар